ELIN anpassad för API-förändringar på Euronext
Aktuellt
ELIN får GDPR-rensnings tillägg
4 dec, 23
ELIN har förstärkts med en ny funktionalitet som säkerställer anonymisering av historiska transaktioner och data. Tilläggstjänsten är särskilt viktig med tanke på att både GDPR och MIFIDII har varit i kraft sedan 2018, två regelverk som i viss mån står emot varandra och därför ger varje organisation visst utrymme att själv besluta om lagringstid och motiv. Med ELIN’sS: nya funktionalitet kan varje kund göra sina anpassningar för att möta interna policys och samtidigt säkerställa efterlevnad mot regelverken.
ELIN utgör LeanOns system för att effektivisera börsmedlemmars rapportering av individdata till handelsplatser, vilket är ett krav enligt som följd av RTS24 i MIFIDII. ELIN erbjuder idag stöd för ett stort antal europeiska handelsplatser och möjliggör en smidig integrering av din varje organisations flöden med de olika tekniska plattformar som varje handelsplats tillhandahåller.
Möt vår nya utvecklare Felix!
17 mar, 23
Hur har dina första veckor på LeanOn varit?
Intensiva men väldigt roliga och lärorika veckor! Kände direkt att jag fick en bra inblick i de olika systemen och arbetsflödet som används hos LeanOn. Alla kollegor är oerhört tillmötesgående och vill verkligen hjälpa till om man kommer med frågor. Det har gått väldigt smidigt att komma in i gruppen och jag känner mig redan som hemma på kontoret. Nu ser jag fram mot att fortsätta utvecklas och sätta mig in i de olika projekten ytterligare.
Kan du ge oss en kort presentation av dig själv?
Jag gillar att testa på nytt, ofta i form av nya sporter, men även nya utvecklingsverktyg och intressanta maträtter. På fritiden går mycket tid åt träning, familj och vänner. Om det finns tid över ligger jag gärna is soffan framför en bra film!
Vilka av dina personliga egenskaper kan du använda i din roll på LeanOn?
En problemlösningsförmåga inom tekniska områden har alltid varit en av mina styrkor. Speciellt att se en helhetsbild av problem och utifrån det hitta nya lösningar som fungerar för alla inblandade parter.
Vad är du intresserad av att lära dig mer om hos oss?
Det ska bli superkul att få en större inblick i hur de olika systemen fungerar och interagerar med varandra, även hur de är strukturerade för att enkelt möjliggöra framtida ändringar. Det är även kul att få arbeta inom fintech då jag länge velat få en bättre förståelse för finansbranchen. Utöver detta ser jag fram mot många intressanta konversationer med kunniga kollegor!
Säg hej till Viktor!
21 feb, 23
1 februari välkommnade vi Viktor Altberg till oss! På LeanOn kommer Viktor till att börja med jobba med systemtestning kopplat till vår onlineplattform LISA. Vi är så glada att du börjat hos oss, varmt välkommen till oss Viktor!
Hej Viktor, hur har dina första veckor på LeanOn varit?
Min första tid på LeanOn har varit bra! Jag har blivit bra mottagen utav kollegorna och jag har fått en bra introduktion till några utav LeanOns projekt som jag direkt fick börja testa i.
Kan du ge oss en kort presentation av dig själv?
Utanför jobbet har jag ett stort generellt intresse för motorsport och följer t.ex. alltid formula 1 serien. Utöver det har jag ett relativt nytt intresse vilket är klättring där jag för det mesta klättrar bouldering.
Vilka av dina personliga egenskaper kan du använda i din roll på LeanOn?
Jag hoppas att min förmåga att lätt bli intresserad utav nya system och hur dem fungerar kommer att göra nytta. Jag tror att detta kombinerat med att kunna tänka kreativt är viktiga egenskaper i min roll som systemtestare.
Vad är du intresserad av att lära dig mer om hos oss?
Jag ser fram emot att få en bredare kunskap inom LeanOns produkter. Jag ser dessutom fram emot att med hjälp utav den breddade kunskapen kunna bidra till en genomförlig testning utav det LeanOn utvecklar.
Frukostseminarium: EU-strategin för digitalisering av finanssektorn
6 dec, 22
Kom och lyssna på Klas Malmén, från Innovationscentret på Finansinspektionen, som berättar och tipsar om EUs strategi och kommande regleringar för digitalisering av finanssektorn, även kallat ”EU Digital Finance Package”. Du får svar på frågor som: Vilka områden innefattas? Hur ser EU och Finansinspektionen på dessa? Vilka möjligheter och utmaningar finns? När träder nya regler i kraft?
Bland annat får du veta mer om:
- AI-förordningen, Digital motståndskraft (DORA) samt Datadelning (Open Finance).
- Reglering av kryptotillgångar (MiCA) och marknadsinfrastruktur för blockkedja (DLT Pilot)
- Mål och övergripande EU-strategi för digitalisering av finanssektorn
Anmäl dig idag, antalet platser är begränsat!
Dag: onsdag 25 januari
Tid: 7.45 – 8.45, frukost serveras från 07.15
Plats: Scandic Downtown Camper, Brunkebergs torg 9, Stockholm.
Seminariet är kostnadsfritt!
Vi bjuder på kaffe, mingel och en bra start på dagen
Vi bjuder på kaffe och frukost. Efter presentationerna är du välkommen att stanna kvar för att diskutera ochumgås med oss på LeanOn och de andra gästerna.
Välkommen!
Ny VD på LeanOn!
10 okt, 22
Ny VD för LeanOn blir Juuso Korhonen som närmast kommer från Folksam. Juuso har lång erfarenhet från vår bransch inte minst genom tidigare roller hos Nasdaq.
LeanOns nuvarande VD, Johan Rydh, avgår i början av oktober för att gå vidare till nya utmaningar.
Juuso tillträder som VD den 17/10. I samband med det kommer en närmare presentation.
Varmt välkommen till LeanOn!
Möt vår nya kollega Jessica!
5 okt, 22
Vi är glada att välkomna vår fullstackutvecklare, Jessica Broström till LeanOn! Jessica är en erfaren utvecklare med 10 års erfarenhet av systemutveckling. På LeanOn kommer hon tillhöra ett av våra team som bland annat jobbar med våra tjänster inom aktiehandel och Order Record Keeping.
Vi är så glada att du är här, varmt välkommen till oss Jessica!
Hej Jessica, hur har dina första veckor på LeanOn varit?
Min första tid på LeanOn började med en konferens som övergick till att sätta sig in i det projekt jag ska arbeta med. Det kändes som ett optimalt upplägg med mjukstart för att lära känna kollegorna och företaget innan det är dags att komma i gång med arbetet i projektet. Jag är superimponerad av alla mina nya kollegor som allihop fått mig att känna mig inkluderad från start. Det är unikt!
Kan du ge oss en kort presentation av dig själv?
Förutom att koda så hittar jag gärna på aktiviteter med familjen, tar hand om vår trädgård, klättrar eller tränar varierat för att kroppen och sinnet ska må bra. Lite stickning eller en bok framför brasan är inte heller fel!
Vilka av dina personliga egenskaper kan du använda i din roll på LeanOn?
Jag hoppas på att bidra med min lösnings-orienterade förmåga, bra mix från tidigare erfarenheter samt som social och engagerad teammedlem.
Vad är du intresserad av att lära dig mer om hos oss?
Just nu ser jag fram emot att lära känna produkterna, användningen av dem och miljöerna bättre. Och förutom att lära känna FinTech-branschen, så håller jag äntligen på att konvertera från .NET C# till Java.
Möt vår nya utvecklare Göran!
4 aug, 22
Göran har en gedigen och lång erfarenhet som utvecklare, främst backend med fokus på Java.
Hej Göran, hur har dina första veckor på LeanOn varit?
Min först tid på LeanOn har varit spännande och det har varit mycket nytt. Jag har fått ett mycket bra mottagande och känner mig välkommen i gänget. Jag har fått en gedigen information om LeanOn, våra mål och hur det fungerar här. Jag fick direkt hoppa in i ett projekt och var med på kundmöte min andra dag. Det känns som det bästa sättet att komma igång.
Kan du ge oss en kort presentation av dig själv?
Vid sidan av jobbet är det mycket aktiviteter med familjen. Jag har ett stort sportintresse i allmänhet och fotboll i synnerhet. Gillar god mat och goda viner.
Vilka av dina personliga egenskaper kan du använda i din roll på LeanOn?
Jag har en förmåga att förstå komplexa system och har en bra problemlösningsförmåga. Det i kombination med min långa erfarenhet inom systemutveckling tror jag kan komma till stor nytta.
Vad är du intresserad av att lära dig mer om hos oss?
Jag ser särskilt fram emot att lära mig mer om produkterna, få en bättre domänkunskap, att bygga färdigt någonting och driftsätta det. Jag ser även fram emot att kunna bidra mer med min erfarenhet.
Välkommen Victor!
3 jul, 22
Vi är glada att kunna meddela det senaste tillskottet till LeanOn-teamet: Victor Pettersson som kommer att arbeta som fullstackutvecklare. Han kommer att börja med att arbeta med vår produkt ELIN.
Victor började på LeanOn efter att ha studerat datavetenskap på KTH och har precis tagit sin examen (grattis!). Men låt oss ta reda på lite mer:
Hej Victor, hur har dina första veckor på LeanOn varit?
Min första tid har varit rolig och intressant! Jag har fått en god inblick i våra produkter och mina kollegors roller. Det är alltid värdefullt att höra hur kollegor tar sig an problem. Jag har börjat få en förståelse kring våra projekt och de problem vi löser för våra kunder. Redo för att lära mig så mycket som möjligt!
Kan du ge oss en kort presentation av dig själv?
Cykling ligger mig varmt om hjärtat! Nu i sommar blir det en sväng till Norge för en hel del cykling. På vintern blir det en mycket utförsåkning. Har såklart hört om tidigare skidresor med LeanOn – det ser jag fram emot!
Vilka av dina personliga egenskaper kan du använda i din roll på LeanOn?
Hoppas att min envishet att lösa komplexa problem kommer göra nytta. Jag tror jag har stor nytta av min envishet kombinerat med min problemlösningsförmåga i min roll.
Vad är du intresserad av att lära dig mer om hos oss?
Framförallt ska det bli intressant att se hur fintech branschen fungerar och utvecklas!
Frukostseminarium – Vikten av det digitala kundmötet!
9 mar, 22
Kom och lyssna på vårt frukostseminarium där Daniel Donatello, Digital Produktägare på Carnegie Fonder, delar med sig av sina erfarenheter och tips för att ge en så bra digital direktkundsupplevelse som möjligt.
• Vikten av det digitala kundmötet
• Utmaningar och lösningar
• Erfarenheter och tips
Anmäl dig idag, antalet platser är begränsade
Dag: onsdag 30 mars
Tid: 7.45 – 8.45, frukost serveras från 07.15
Plats: Scandic Downtown Camper, Brunkebergs torg 9, Stockholm.
Seminariet är kostnadsfritt!
Vi bjuder på kaffe, mingel och en bra start på dagen
Vi bjuder på kaffe och frukost. Efter presentationerna är du välkommen att stanna kvar för att diskutera och umgås med oss på LeanOn och de andra gästerna.
Välkommen!
Möt vår nya kollega Emma!
9 feb, 22
Nu är hon äntligen här hos oss! Under förra veckan välkomnade vi Emma Angetun som vår nya kollega på LeanOn! Emma avslutade under 2021 sin dubbelkandidat i matematik och datavetenskap och har efter det arbetat som konsult på ett uppdrag där hon bland annat utvecklade och refaktoriserade ett befintligt bibliotek. Hos oss kommer Emma nu att fortsätta som Systemutvecklare och inledningsvis arbeta i teamet som bland annat jobbar med vårt depåsystem för handel i fonder och strukturerade produkter.
Hur har din första vecka på LeanOn varit och vad ser du fram emot framöver?
”Min första vecka har varit bra, jag har fått en informativ och hjälpsam introduktion samt så är det ett plus att kaffet gott och kollegorna är trevliga! Jag ser fram emot att börja koda ordentligt och att lära mig produkterna.”
När Emma inte kodar håller hon till antingen på gymmet eller hemma i soffan med en spelkontroll eller bok i handen.
Vi är så glada att du nu är här, varmt välkommen till oss Emma!
Säg hej till Carl!
3 feb, 22
I förra veckan kunde vi äntligen välkomna Carl Larre till vårt nya supportteam på LeanOn! Carl kommer gå in i rollen som Systemtekniker och tillsammans med vår kollega Alexander arbeta nära våra kunder och hjälpa dem i olika ärenden kopplat till system som vi driftar. Nu väntar en gedigen introduktion till både våra system och våra kunders unika lösningar för att kunna leverera en service i världsklass.
Hur känns det att nu ha börjat på LeanOn?
Det känns väldigt bra! På LeanOn blir man varmt välkomnad och känner sig genast som en i gänget och jag ser verkligen fram emot att komma igång!
Vad ser du fram emot i din roll som systemtekniker?
Att sätta mig in i alla olika system, och att skaffa mig den kunskap som krävs för att agera support för dessa system ser jag mycket fram emot.
Carl kommer in med ett stort tekniskt intresse och erfarenhet från såväl en tjänstgöring i Försvaret samt från en tidigare First line support!
Varmt välkommen till oss Carl, vi är så glada att du nu är på plats!
LeanOn bidrar till Musikhjälpen i år igen
21 dec, 21
De senaste åren har vi på LeanOn med stolthet bidragit till Musikhjälpen och de viktiga teman som lyfts varje år.
I år bidrog vi genom auktionerna och budade hem tid tillsammans i form av en padelturnering som vi nu kan se fram emot under våren! Vi valde även att bidra genom Arvids bössa, en underbar 7-åring som skidat hela veckan för Musikhjälpen ♥️.
Så fantastiskt att Sverige tillsammans lyckades samla ihop drygt 54MSEK som nu oavkortat går till att stoppa och förhindra barnarbete runt om i världen!
En del av LeanOn’s arbete inom välgörenhet
Välgörenhet är ett område som ligger LeanOn varmt om hjärtat. Bland annat skänker vi pengar till olika välgörenhetsorganisationer under året, där våra medarbetare är med och påverkar vart pengarna ska gå. Genom åren har vi stöttat organisationer som Barncancerfonden, Rädda barnen och Läkare utan gränser.
Under 2022 och framåt kommer vi att fortsätta stötta välgörenhet för att bidra till en bättre värld!
Frukostseminarium – Kom igång med Robotrådgivning!
4 nov, 21
Har ni funderat på att erbjuda robotrådgivning?
Med robotrådgivning kan ni höja servicen och bli mer tillgängliga för era kunder samtidigt som er direktförsäljning ökar.
Frukostseminarum 30 november
Kom och lyssna på vårt frukostseminarium där bl a Mats Lagerqvist, CEO på Indecap AB (tidigare VD på Swedbank Robur), delar med sig av sina erfarenheter och tips för att komma igång och lyckas med robotrådgivning. Under 2020 införde Indecap sin sparrobot Iris, som enkelt guidar potentiella kunder från intresse till onboardad kund.
• Planera rätt
• Utmaningar och vinster
• Tips
Anmäl dig idag, antalet platser är begränsade
Dag: 30 november
Tid: 7.45 – 8.45, frukost serveras från 07.15
Plats: Freys Hotel/Belgobaren, Bryggargatan 12, nära Stockholm Central
Pris: Kostnadsfritt vid anmälan. Vid ej avbokad frånvaro debiteras 500 kr.
Anmäl dig här!
Vi bjuder på kaffe, mingel och en bra start på dagen
Vi bjuder på kaffe och frukost. Efter presentationerna är du välkommen att stanna kvar för att diskutera och umgås med oss på LeanOn och de andra gästerna.
Välkommen!
Dags för egen kundportal? Här är fallgroparna att undvika.
27 sep, 21
En egen portal där kunderna kan se sina innehav och handla direkt från er är en bra investering som kommer innebära stora förbättringar för både dem och er. Det är också ett stort beslut och ett viktigt projekt med flera delar att tänka på. Hur mycket ska med i första fasen? Hur får du bra kontroll på projektet? Och vad ska du tänka på för att få ett bra resultat både för kunderna och er internt?
Vi har gjort resan många gånger tillsammans med kunder av olika storlekar och med olika förutsättningar. Här delar vi med oss de vanligaste fallgroparna du behöver se upp för, så att du kan få de bästa förutsättningarna att lyckas både på kort och lång sikt.
1. Lägga in för mycket i första steget
Det är vanligt att vilja nå hela vägen till mål på en gång, men det skapar ofta problem. För många kan det göra att hela projektet blir så övermäktigt att det blir svårt att börja överhuvudtaget. Andra startar allt samtidigt och tappar kontroll, missar möjligheter och ställer orimliga krav på projektdeltagarna. Nyckelordet är balans. Sätt en realistisk målbild för ett första steg och ta det sedan vidare därifrån.
Genom att dela upp ditt långsiktiga mål i delprojekt får du bättre kontroll och överblick, vilket gör det lättare att veta hur du ska prioritera. Dessutom ger det dig bättre förutsättningar att leverera på ditt mål samt möjligheter att hitta synergier i projektet.
2. Tänka för kortsiktigt
Även om det är lockande att ta enklaste, snabbaste eller billigaste vägen fram är det stor risk att du ångrar dig senare. Det lönar sig längden att ha en portal som kan vidareutvecklas och anpassas för såväl nya externa krav som intressanta interna idéer. En portal som är byggd med flexibilitet kommer hålla längre och resultera i billigare och enklare framtida projekt.
3. Stressa igenom projektet
En vanlig fallgrop är att skynda till nästa steg för snabbt. Det är värt att avsätta tid både för att analysera och följa upp första versionen och för planering av nästa version. Då kan du upptäcka om något inte fungerar som du tänkt, om kunderna beter sig på annat sätt än förväntat med mera. Dessutom hinner du jämföra möjligheter och hitta lösningar för framtiden så att du investerar långsiktigt smart, både vad gäller kapital och tid.
4. Möta kunden med det tråkigaste först
Den finansiella sektorn är hårt reglerad med många krav som måste följas. Dessa finns av en anledning och är naturligtvis viktiga, men det finns sätt att uppfylla kraven utan att tumma på kundupplevelsen. Ett tungt frågeformulär som ett första steg för att ”bli av med det legala” blir inte särskilt välkomnande. Börja istället med att hjälpa kunden och lägg manken till för att göra upplevelsen positiv. Det är bättre att först skapa en en relation, låta kunden lära känna er och visa intresse för dennes behov. Då blir det enklare att motivera hen till att ta sig igenom exempelvis KYC-frågorna senare.
5. Fastna i invanda spår
Många företag tänker utifrån sin organisationsstruktur snarare än från kundens perspektiv. Kanske din kund inte vill eller behöver veta vilken ordning ni gör saker i eller vad olika detaljer kallas? För att få hjälp att byta perspektiv kan det vara bra att be någon utifrån att beskriva hur de skulle vilja att processen skulle fungera. Kanske kan du fråga flera personer och se om det finns gemensamma nämnare?
Det är också vanligt att fasta i valet mellan två alternativ, men inte tänka på att det kan vara möjligt att ha båda två och mer därtill. Är frågan identifiering via BankID eller inte, eller är frågan snarare BankID och vad mer?
6. Ha för lite fokus på det interna
Vi har alla hört om hur det digitala samhället får kunderna att ställa högre krav på system och processer. Men en lika viktig del är att minska administration och manuellt arbete för att spara tid, sänka kostnader och även göra arbetet roligare för personalen. Det kan också finnas krav på rapportering och annat som måste fungera. Det är lika viktigt att tänka på, och sätta mål för, den typen av funktioner som för kundupplevelsen.
Prata med oss
Vi har samlat på oss mycket erfarenhet från den här typen av projekt och är vana att anpassa såväl det tekniska som vårt arbetssätt för att våra kunder ska lyckas så bra som möjligt. Prata med oss om era behov, förutsättningar och utmaningar så hjälper vi er hitta rätt väg framåt.
Kontakta gärna mig för en förutsättningslös diskussion baserat på var ni står, och vilka behov ni har. Ni hittar mig på albert.huth@leanon.se eller på telefon: 08-597 919 19
Möt vår nya kollega Sara!
9 sep, 21
Under föregående vecka välkomnade vi Sara Feychting som ny kollega på LeanOn! Sara har tidigare jobbat med programmering inom specialiserade söklösningar och även styrelseportaler. På LeanOn kommer hon jobba som systemutvecklare och tillhöra ett av våra team som bland annat jobbar med våra tjänster inom aktiehandel och Order Record Keeping.
Hur har din första vecka på LeanOn varit och vad ser du fram emot framöver?
”Den har varit spännande och varierad, jag har både fått en gedigen introduktion till företaget och våra mål, samtidigt som jag har fått hoppa rakt in i ett projekt och sitta med kollegor och felsöka svåra problem! Jag ser fram emot att bekanta mig med våra projekt, och även att börja lära mig av kollegorna och dela med mig av min egen kunskap!” Sara Feychting
När Sara inte kodar tar hon gärna med familjen och hunden ut till deras lantställe och njuter av naturen.
Varmt välkommen Sara, vi är så glada över att du nu är på plats och ser fram emot att följa dig framöver!
Vi kickstartar augusti med två nya kollegor!
19 aug, 21
Efter en härlig sommarledighet är vi nu tillbaka och startar med att välkomna två nya kollegor, Kevin Alemi och Alexander Lindborg!
Kevin kommer direkt från universitetet där han precis avslutat sin Master inom Datavetenskap. Vid sidan av studierna har han dessutom varit lärarassistent inom ett flertal programmeringskurser och vi ser fram emot att få se mer av denna pedagogiska sida på kommande konferenser och utbildningstillfällen! På LeanOn kommer han nu att börja som Systemutvecklare och tillhöra teamet som jobbar med vårt erbjudande kring portföljrådgivning.
Hur känns det att nu ha börjat på LeanOn?
”Det känns superbra, LeanOn-teamet har varit väldigt välkomnande och även arrangerat ett bra introduktionsflöde åt mig. Redan under min första vecka fick jag möjlighet att påbörja ett antal programmerings-tasks och känner att det var superkul att redan så tidigt få börja bidra till teamet.”
Alexander har precis packat upp sin nya dator och gjort sig redo för att påbörja introduktionen till rollen som Systemtekniker på LeanOn. Detta är en ny roll för oss och han kommer att arbeta dedikerat med vår systemsupport och interna IT infrastruktur. Alexander är en problemlösare ut i fingertopparna och hans stora intresse för datorer och tidigare erfarenhet som supporttekniker kommer passa perfekt när han nu ska sätta sig in i våra system och hjälpa våra kunder.
Vad ser du fram emot nu när du börjat på LeanOn?
”Jag ser fram emot att lära känna mina trevliga kollegor och att få ta mitt tech intresse till nästa nivå.”
Vi är så glada att ha Kevin och Alexander på plats och det ska bli så roligt att få följa deras utveckling på LeanOn!
Att välja kundportal – vad ska jag tänka på?
16 aug, 21
Mina sidor, dina sidor – inloggat, eller kundportal? Vad de än kallas utgör de ofta själva hjärtat i de digitala tjänster som man använder dagligen. För finansiella tjänster är ’mina sidor’ en viktig funktion för att ge kunden översikt, och kunskap genom att samla rapporter, orderhistorik och innehav på ett och samma ställe.
Som storbank, eller återförsäljare med miljontals kunder är de stora plattformsbesluten förmodligen redan är tagna. Om du däremot är en mindre, eller medelstor aktör som säljer både via tredje part och via direktförsäljning kanske du står inför uppgiften att uppgradera eller bygga en ny kundportal.
Bygga från scratch, eller köpa en färdig lösning?
Men frågan är som så ofta – ska vi bygga en skräddarsydd lösning från scratch, eller bygga utifrån en befintlig lösning?
Oavsett vilken väg man väljer är det viktigt att man utvärderar, och ställer rätt frågor när man står i färd att bygga – eller upphandla en kundportal för finansiella tjänster.
Här är några övergripande frågor att ställa sig;
- Vad är fördelarna med en färdig lösning?
- Bygga nytt eller uppgradera?
- Vad ska jag tänka på då jag upphandlar en kundportal?
Fördelar med en färdig lösning?
Ett projekt där man integrerar en färdig produkt påminner mycket om ett vanligt mjukvaruprojekt. Med undantag för många utav de tidskrävande och kostnadsdrivande utvecklingsdelarna.
Hygienkrav och mervärden
Målet då man utgår från en färdig tjänst ska vara att man funktionsmässigt ligger i nivå med branschen och att all funktionalitet, service och anpassning man gör utöver detta blir konkurrensfördelar. Man kan se det som att lösningens flexibilitet och skalbarhet för att bygga vidare är en option på att skapa ytterligare mervärde till slutkunden.
Men det som är rena hygienkrav, såsom responsiva och mobilanpassade lösningar, och färdiga onboardingflöden ska alltså följa med.
Hitta en partner med branschkunskap
Den kanske absolut största fördelen med att köpa en färdig produkt från en nischad leverantör är att du får historik, domänkunskap och erfarenhet på köpet och inbyggt i lösningen.
Det innebär att redan innan teknikskiften eller regelverk är ett faktum är stöd för detta inbyggt i lösningen och tillgängligt för er och slutkunden.
Stöd för KYC, Bank-ID, Swish, och olika nya skattemiljöer för sparande har en gång varit komplexa utvecklingsprojekt som idag betraktas som basfunktionalitet i en kundportal för finansiella tjänster.
Med en partner som har specifik domän- och branschkunskap får du tryggheten att ha koll på alltifrån vilka integrationer (till exempel Skatteverket, Finansinspektionen, depåsystem och andra banker) som kommer krävas, avtalskostnader, och vilka partnerskap och lösningar du behöver ta höjd och skapa budgetutrymme för.
Branschkunskapen innebär också att du garderar dig mot överraskningar. I helt egna lösningar är det inte alltid lätt att veta vilka kostnader som tillkommer utöver den rena utvecklingen.
Varken innovationstakten eller regelverkstrycket, ser ut att mattas av de kommande åren. Så att köpa en lösning som utvecklas och modifieras i stället för att göra eget är sannolikt både ekonomiskt klokt och tidsmässigt effektivt.
Ska du bygga nytt eller uppgradera?
En viktig fråga att ta ställning till är om projektet handlar om att bygga något helt nytt, eller bygga vidare på befintlig funktionalitet. Oavsett vilket, så kan man integrera en färdig plattform. Men sättet man angriper projektet är lite olika.
Om du ska uppgradera en befintlig plattform ska kundupplevelsen helst vara sömlös, det vill säga utan avbrott eller att man upplever stora förändringar i hur saker fungerar. Viktiga, centrala funktioner för kunderna måste såklart finnas kvar och du ska helst lägga till något som skapar en positiv upplevelse eller nytta.
Har ni inte haft en kundportal tidigare är det en annan typ av projekt. Det innebär att man från grunden måste tänka igenom vilken funktionalitet man vill erbjuda och hur de stämmer överens med befintliga processer och hur saker och ting fungerar idag.
När man bygger nytt behöver man i större utsträckning internt samla styrkorna och skapa engagemang med intressenter från flera olika håll. Från affärsutveckling, system- och produktägare men också IT- och drift.
Så, vad ska jag tänka på då jag upphandlar en kundportal?
Vad kostar det? När kan ni vara klara? Det är de vanligaste frågorna vi får innan man tar ett beslut om att köpa en kundportal. Svaren är oftast: — mindre och snabbare än ni tror.
Samtidigt finns en rad frågor som man som kund tillsammans med sin leverantör måste gå på djupet med – nedan listar vi några av de viktigaste frågeställningarna:
Säkerhet
En av de mest kritiska funktionerna i en kundportal är såklart en säker inloggning. Här finns det absoluta fördelar med att inte själv ta ansvar för tekniken. För svenska kunder är BankID det självklara valet idag. För de nordiska länderna finns liknande lösningar. Har man dessutom kunder i andra länder krävs någon annan lösning för tvåfaktorautentisering (2FA). Dessa kan man idag bygga med stöd av till exempel SAML 2.0-protokollet.
Tips: Se över vilka behov ni har kring säkerhet. Kanske har ni redan detta på plats. Kanske ökar behovet av en parallell lösning om antalet utländska kunder ökar?
Cloud, on-prem eller hybrid?
Molnlösningar blir allt vanligare – även i finansbranschen. Idag är molnet generellt sett en säker metod för hosting och lagring, med fördelar i enkelhet och skalbarhet. Men integrationer med befintliga system, säkerhet och regelverk komplicerar ibland bilden, vilket gör att en ren cloud-lösning sällan är den slutgiltiga lösningen. I stället hamnar man ofta i så kallade hybridlösningar med kombinationer av cloud och on-prem.
Kundportalen kan som regel ligga i molnet vilket gör att man kan växa med behoven. Kundportalen ska utan skalbarhetsproblem kunna gå från ett litet antal kunder till tusentals eller ännu fler på kort tid. Den stora fördelen med en molnlösning är det att det beroende på läge, går att öka och minska kapaciteten snabbt, och kostnadseffektivt.
Att ligga i molnet innebär dock ett antal regelverkskrav som man bör ta hänsyn till. Det två år gamla GDPR-regelverket är nu en del av vardagen, men Schrems 2-domen från i våras innebär att reglerna för dataöverföring till tredjeland är i förändring. Det är i dagsläget leverantörens ansvar (alltså fondbolagets i detta fall) att den data man har på i molnet kan hämtas ut och lokaliseras rent fysiskt till ett EU-land.
Tips: Finns det möjlighet givet ert nuläge och regelverkskrav att skapa en hybridlösning och därmed spara tid och pengar? Detta är något vi på LeanOn kan hjälpa våra kunder med.
Det långsiktiga planen?
När man är klar med kundportalen börjar det roliga. Ofta finns det idéer som inte har genomförts i projektet, och som man nu är taggad på att jobba vidare med i linjen. Men ibland kan det vara bra att skynda långsamt. Utvärdera hur det man nyss lanserat fungerar och vilka effekter man får.
Saker att följa upp kan vara hur väl kunderna klarar sig på egen hand? Minskar administration och handpåläggning? Hur fungerar vår onboarding? Kommer man i gång med månadssparande och gör man affärer i den utsträckning vi satt som mål?
Med de insikterna är det viktigt att ställa sig frågan: hur optimerar och förenklar man för kunderna, baserat på deras behov? Inte baserat på hur interna rutiner ser ut, eller hur systemet är utformat.
Tips: Ta reda på vilka möjligheter som finns just till att analysera, ändra och förbättra den färdiga lösningen. Ju större flexibilitet desto mer framtidssäkert.
Slutsats
Vi rekommenderar att göra en ordentlig analys när man står inför liknande upphandlingar. Ibland är det klokt att ta hjälp av en oberoende part, eller så kan man ta hjälp av oss för att analysera förutsättningar (till exempel i IT-miljöer, säkerhetsfrågor och liknande) men även kund- och affärsbehov – och hur man ska adressera dem.
Det viktiga i slutändan är att lansera en lösning som bidrar till er affär, genom att öka intäkter och att minska kostnader i form av administration och handpåläggning.
Kontakta gärna mig för en förutsättningslös diskussion baserat på var ni står, och vilka behov ni har. Ni hittar mig på albert.huth@leanon.se eller på telefon: 08-597 919 19
Tänk stort, börja smått
15 jun, 21
I vår förra artikel berörde vi frågan om hur man ska göra för att optimera onboarding av kunder och hur man ska tänka för att öka intäkter och minska kostnader genom att sänka trösklar och förenkla digitala flöden. När man är klar med det är det dags att planera för hur man ska genomföra det i ett projekt.
Men hur börjar man, och hur går man egentligen tillväga för att prioritera bland allt man vill göra?
Oavsett om man utvecklar med egna resurser eller agerar beställare finns det utmaningar. Trots goda intentioner och noggranna planer blir inte alltid som man tänkt.
Förseningar och missade deadlines med missnöje som enda resultat beror ofta på sättet man angriper sitt projekt.
Från vattenfall till agila metoder
Systemutveckling oavsett om man gör det i egen regi eller tillsammans med andra är komplext. Det traditionella tillvägagångssättet, att definiera krav, utveckla och testa leder ofta till att man försöker få med så många krav och önskemål som möjligt in i projektet. Sen sätter man en fast deadline långt in i framtiden och skrider till verket.
Med många rörliga delar uppstår allt som oftast ändrade förutsättningar för projekten och utvecklingen. Nya krav tillkommer och resurser flyttas till exempel in och ur projektet. Problem av olika karaktär och storlek leder till att man skjuter fram sin deadline.
När man till sist är klar med det stora projektet har marknaden, kundbehoven och kraven från omvärlden förändrats och det man lanserar passar kanske inte längre med den analys man gjorde i inledningen av projektet.
Det här sättet att arbeta kallas vattenfallsmetoden och blir alltmer sällsynt då det kommer till projektstyrning, just på grund av att de problem vi beskrivit ovan.
De allra flesta som arbetar med mjukvaruutveckling har redan eller är i färd med att helt ställa om till det som kallas lean-agile, vilket är en kombination av Toyotas idé om ”lean manufacturing” och utvecklingen av agila metoder som kommer från mjukvaruvärlden.
Vi ska inte gå på djupet i den här artikeln. För dig som vill läsa mer finns några relevanta länkar i slutet av artikeln.
Det vi kan ta till oss direkt är några principer från den lean-agila skolan. De kan hjälpa oss hur vi ska tänka kring de utmaningar som vi står inför och hur vi ska komma igång med vår utveckling.
Tänk stort, börja smått och lär snabbt
Beroende på utgångsläge, så är resan till ens målbild olika lång. Men nästan oavsett hur lång väg det är dit, är det är sällan en bra idé att planera och samla hela utvecklingsresan i ett enda stort projekt.
Den grundläggande idén med lean-agila metoder handlar om att försöka undvika allt för stora, långa och statiska projekt där slutleveransen är specificerad i detalj. Men det betyder inte att man inte kan tänka stort.
Tvärtom, så underlättar det om vi vet vart vi ska och vågar tänka stort.
Men, utifrån vår övergripande målbild ska vi hitta ett sätt att dela upp stora leveranser i många små som faktiskt når ut till kunden. På så vis sänker vi risken i projektet och ökar takten i värdeskapandet.
Och, genom att snabbt få ut saker som används kan vi förstå och lära oss hur det fungerar för att justera lösningen till nästa leverans. På så vis skapar vi relevans och kommer närmare slutkunden och dennes behov.
Hur prioriterar man?
Men när man vet vart man vill – var börjar man? Ett sätt är att använda WSJF-modellen för att värdera olika funktioner och utvecklingsinsatser.
WSJF står för “Weighted Shortest Job First”. Genom att använda den sätter vi strålkastarljuset på det som skapar störst värde i förhållande till insats. Målet är att det som skapar mest värde i förhållande till hur lång tid det tar, prioriteras högst och görs först.
Värdet av det vi gör uttrycks i ”Cost of Delay” som är en summering av värden som vi själva uppskattar:
- Affärsvärde (User Business Value): Vilket affärsvärde skapas, hur påverkas våra intäkter, reducerar vi kostnader?
- Tidskriticitet (Time Criticality): Vad är kostnaden för att vänta? Minskar affärsnyttan över tid? Hur mycket förlorar vi för varje dag eller vecka som vi inte har denna funktion?
- Riskreducering (Risk Reduction) och möjliggörare (Opportunity Enablement): Vilka övriga nyttor eller möjligheter skapar denna funktion? Sänker den risken i något avseende, eller skapar den nya möjligheter?
Vi själva sätter ett värde på respektive parameter och vi får då ut någonting som kan se ut så här:
I tabellen ovan skulle vi alltså prioritera funktionen A, följt av B och sist C. Genom att använda modellen kommer sannolikheten öka för att vi gör rätt saker först, det vill säga det som skapar mest värde når kunden först. Antingen genom att slutkunden blir nöjdare och eller mer lönsam, eller genom att vi reducerar interna trösklar eller minskar kostsam administration som leder till en bättre upplevelse.
Tänker vi tillbaka på de olika områden vi diskuterade för att öka intäkter och minska kostnader kan tankesättet och WSJF-modellen hjälpa oss att sortera och hitta en effektiv roadmap.
Tänk stort
De lean-agila metoderna innebär att man har fokus på att skapa mesta möjliga kundnytta på kortast möjliga tid. För att motverka risken att blicken är fäst vid fotens nästa steg, måste vi samtidigt tänka stort och höja blicken mot vårt mål.
I stora drag handlar det om att identifiera och beskriva ert framtida tillstånd, så att det blir levande för alla. Frågeställningarna är av typen:
- Hur våra framtida lösningar löser kundens problem och utmaningar?
- Hur ska vi särskilja oss?
- Hur ser marknaden och omvärlden ut där vi verkar?
- Hur måste vi utvecklas för att möta detta?
Och helst ska det ni gör vara lite inspirerande, och motiverande, samtidigt som det är realistiskt och praktiskt genomförbart. Målet är att få alla att tänka på vad man behöver göra för att nå dit man vill.
Lär fort
Om målet är att våra leveranser ska nå kunden på ett effektivt sätt, så är en viktig princip att snabbt dra lärdomar kring vad som funkar och vad kanske inte blev lika lyckat. Genom att arbeta med högre frekvens i våra leveranser kan vi också snabbt använda oss av den feedback vi får från kundernas beteenden.
Ett sätt att snabbt skapa insikter om hur era kunder agerar och beter sig är att jobba med kulisser.
Till exempel kan man skapa ett helt digitaliserat flöde för kundens process för att genomföra fondorder – samtidigt som det administrativa bakom kulisserna sköts manuellt. De insikter och lärdomar man kan dra av detta minskar riskerna för felsteg i det mer tidskrävande arbetet med bakomliggande system.
Eller, genom att kundkontrollerna mot sanktionslistor i KYC-processen görs manuellt, medan kunden möter en enkel ja- eller nej-fråga i det digitala gränssnittet kan ni bättre förstå om det är delar i kundens process som behöver förenklas eller justeras innan ni bygger hela systemet.
Vi lär oss genom att titta på olika datakällor. Fungerar systemet som det ska, fyller det syfte som var avsett – till exempel att generera affärer eller förenkla för kunden i något flöde? Beter sig våra besökare som vi hade tänkt? Analysera noga hur kunderna använder tjänsterna och nya insikter kommer sannolikt fram. Och till sist, tappa inte bort att ställa frågor och lyssna på kunderna!
Ju mer vi arbetar på detta så ökar vi förutsägbarheten i allt vi utvecklar. Vi får helt enkelt bättre koll på vad som funkar. En snabb feedback gör också att vi drastiskt minskar risken i våra projekt.
Sammanfattning
På LeanOn är vi vana att jobba i team tillsammans med både stora och mindre organisationer, i olika typer av projektstyrningsmodeller. Är ni en organisation som inte är vana att arbeta med mjukvaruutveckling kommer vår erfarenhet av samarbete i komplexa och stora projekt kännas tryggt.
Vårt sätt att tänka är nästan alltid att tänka stort men börja smått. Är du intresserad av att diskutera vad det skulle innebära i ert fall, mejla mig på johan.rydh@leanon.se eller ring på 0720 797 362.
//Johan
Länkar:
Principles of Product Development Flow av Donald G. Reinertsen: https://www.amazon.com/Principles-Product-Development-Flow-Generation/dp/1935401009
Chip Heath; Switch: How to Change Things When Change Is Hard https://www.amazon.com/Switch-Change-Things-When-Hard/dp/0385528752
Detaljerad förklaring av WSJF: https://www.scaledagileframework.com/wsjf/
En introduktion till agila organisationer av McKinsey: https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-journey-to-an-agile-organization#
Möt vår nya kollega Hampus!
4 jun, 21
I tisdags välkomnade vi Hampus Bergqvist till oss på LeanOn. Efter att ha läst datateknik på Linnéuniversitetet flyttade han tillbaka till Stockholm och har nu precis blivit klar med ett traineeprogram med fokus på Javaprogrammering. Framöver kommer Hampus jobba med systemutveckling kopplat till vår onlineplattform LISA!
Hur har din start på LeanOn varit?
”Starten på LeanOn har gått väldigt snabbt! På endast tre dagar har jag fått blommor, varit och jobbat i Stockholm och Uppsala, varit på AW i Humlegården och fått min första programmerings-task i LISA-teamet vilket har fått mig att känna mig väldigt uppskattad.”
Vad ser du fram emot framöver?
”Jag ser framemot att jobba som full-stack, och även jobba med saker utanför stacken, som tex försäljning. Jag ser även fram emot att träffa alla kollegor och vara med på alla roliga evenemang som LeanOn planerar och håller i.”
Utöver att koda är det fiske, fotboll, golf eller skidor som gäller. Perfekt tycker vi och såg till att han tidigt fick in vår nästa skidkonferens i kalendern. Vi är så glada att du nu är på plats och ser fram emot att följa din resa hos oss!